Gymnázium Partizánske, Slovensko

Říjen 2016

Programu “stínování” (job-shadowing) na Gymnáziu Partizánske jsem se zúčastnila již podruhé. Prostředí i slovenské kolegy velmi dobře znám, takže jsem tam jela již s konkrétním programem, včetně samostatně vedených hodin anglického jazyka na předem dohodnutá témata. V dějepise jsem využila možnosti náslechů.

V anglickém jazyce jsou vzdělávací plány velmi podobné našim, úroveň studentů rovněž srovnatelná. Zajímavé je pro mne pojetí společné části maturitní zkoušky, která je na gymnáziích povinná na úrovni B2 (vyšší než v ČR). S kolegyněmi jsem konzultovala především metody a kritéria hodnocení ústní i písemné části maturitní zkoušky, vyměnily jsme si i nejnovější výukové materiály.

V dějepise jsem ocenila výuku věnovanou moderním slovenským dějinám ve vyšších ročnících i velmi aktivní zapojení žáků primy při výuce úvodu do studia dějepisu. S vyučujícími dějepisu a společenských věd jsme hovořili o možnosti budoucí spolupráce (možnost výstavy k dějinám našich měst či osobnosti bratrů Baťových?).

Zajímavé pro mne bylo rovněž pozvání na seznamovací pobyt žáků 1. ročníku. Tam jsem měla příležitost promluvit si s jejich výchovnou poradkyní PaedDr. Peciarovou, která je zároveň i školní psycholožkou. Probraly jsme téma práce se žáky se specifickými vzdělávacími potřebami i problematiku řešení sociálně-patologických jevů.

Velkým přínosem byly pro mne rozhovory se zástupkyní ředitele Ing. Evou Vyskočilovou o problematice školského managementu i o obecných problémech a reformách slovenského školství (např. na Slovensku již běžící kariérní řád učitelů). Shodou okolností na Slovensku právě probíhala tzv. stupňovaná stávka učitelů, takže i toto aktuální téma jsme s kolegy a kolegyněmi probírali, mimo jiné i z hlediska role a zapojení odborové organizace.

Celkově byl pro mne pobyt na Gymnáziu Partizánske více než přínosný jak po profesní, tak i lidské stránce. Partnerství mezi Gymnáziem Zlín a Gymnáziem Partizánske je neobyčejně cenné pro porovnání vývoje školství v obou blízkých zemích, pro sdílení zkušeností, metodických postupů i konkrétních výukových materiálů. Věřím, že tato spolupráce bude pokračovat i nadále.

Dagmar Daňková

                          

 

Únor 2017

V době jarních prázdnin jsem absolvoval svůj týdenní pobyt na partnerském gymnáziu v Partizánskem, s nímž naši školu pojí dlouholeté partnerství a kde mám mnoho dobrých přátel. Celý pobyt byl součástí školního projektu Otevřená škola, který je podporován programem Erasmus+.

Pobyt byl předem naplánován a konzultován s koordinátorkou projektu na straně slovenské školy s Ing. Evou Vyskočilovou. Kromě organizačních záležitostí jsme společně v průběhu mobility konzultovali a srovnávali práci zástupce ředitele školy v nejrůznějších oblastech činnosti. Předmětem našich společných setkání byly např. záležitosti organizace pedagogického procesu, informační systémy školy, maturity, prezentace školy a mnoho dalších témat. Velkou pozornost jsme věnovali otázce budoucnosti naší vzájemné spolupráce a plány na její další prohloubení. V průběhu pobytu jsem se také několikrát setkal s ředitelem školy panem Mgr. Vladimírem Karáskem.

V rámci pobytu jsem zhlédl i několik hodin výuky fyziky, které pro mě také byly velmi inspirující. S učiteli fyziky jsme se podělili o své zkušenosti s novými metodami ve fyzice (využití senzorů a moderních pomůcek ICT), řešili jsme problematiku práce s nadanými žáky a jejich motivací pro hlubší studium fyziky, otázky související se vzdělávacím obsahem a mnoho jiných.

Na závěr svého pobytu jsem měl příležitost zúčastnit se velmi zajímavé akce – Prezentačného večera Gymnázia Partizánske, který proběhl v páteční podvečer za velkého zájmu potenciálních uchazečů o studium a jejich rodičů. Tato akce velmi atraktivním a interaktivním způsobem umožňuje poznat školu budoucím studentům a dalším zájemcům. Jednotlivé předměty si připraví zajímavé aktivity, hry a prezentace, které zábavnou formou každý předmět představí. Do přípravy této akce se velmi intenzivně zapojují také žáci školy, kteří se svými učiteli tvoří sehraný tým a společně tak přispívají k pohodové atmosféře celé akce.

Svůj pobyt v Partizánskem vnímám jako velmi cennou zkušenost a příležitost.

Mé poděkování patří všem kolegům z partnerské školy, kteří se mi po celou dobu věnovali, za jejich přátelský a současně profesionální přístup.

Pavel Dlouhý