Maturitní zkouška
INFORMATIKA – PROFILOVÁ MZ
Forma: Kombinovaná – praktická zkouška a ústní zkouška před zkušební maturitní komisí
Praktická zkouška (120 min):
Obsah: vyřešení komplexní praktické úlohy s využitím školního softwaru, úloha zahrnuje:
• práci se soubory v operačním systému
• zásady správné tvorby a formátování textu v textovém editoru
• tvorbu tabulek a grafů v tabulkovém editoru
• zásady správné tvorby a formátování prezentace v prezentačním programu
• práce s databází
• úpravu fotografií
• tvorbu vektorového obrázku
• tvorbu animace
Ústní zkouška před zkušební maturitní komisí:
Témata ústní zkoušky:
1. Hardware – základní části počítače
2. Informace a její uložení v počítači
3. Číselné soustavy
4. Informační zdroje
5. Operační systém, práce se soubory a složkami
6. Textový editor – vytváření textových dokumentů
7. Textový editor – formátování textu
8. Textový editor – dlouhé dokumenty
9. Textový editor – hromadná korespondence a šablony
10. Tabulkové kalkulátory – základy práce
11. Tabulkové kalkulátory – použití funkcí
12. Tabulkové kalkulátory – tvorba grafů
13. Tabulkové kalkulátory – databáze
14. Tabulkové kalkulátory – kontingenční tabulky a grafy
15. Rastrová grafika
16. Vektorová grafika
17. Prezentační programy
18. Počítačové sítě a ochrana dat
19. Internet
20. Služby internetu
21. Relační databáze – vytváření
22. Relační databáze – relace
23. Relační databáze – formuláře a sestavy
24. Algoritmizace
25. Počítačová animace
Součástí témat ústní zkoušky jsou praktické ukázky s využitím školního softwaru
PROGRAMOVÁNÍ – PROFILOVÁ MZ
Forma: Písemná zkouška (60 + 150 minut)
Maturitní požadavky vychází ze současných platných pedagogických dokumentů pro gymnaziální vzdělávání a studijního profilu předmětu Programování na našem gymnáziu.
Obecným cílem maturitní zkoušky z programování je prověřit, jak si žáci osvojili základní pojmy z algoritmizace a programování a jak jsou schopni tyto poznatky uplatnit při řešení konkrétních přiměřeně obtížných problémů od návrhu správného algoritmu až po jeho přepis do programovacího jazyka, jeho odladění a ověření jeho správnosti.
Základní specifikace zkoušky:
Zkouška se skládá ze dvou částí.
První část:
Didaktický test, který žáci obdrží vytištěný a odpovědi zapíší do záznamového archu. Test může obsahovat tyto typy úloh
• uzavřené úlohy s jednou správnou odpovědí
• otevřené úlohy se stručnou odpovědí
Typy uzavřených úloh mohou být
• dichotomické
• s výběrem z více odpovědí
• přiřazovací
• uspořádací
Druhá část:
Řešení dvou praktických úloh na počítačích. U každé úlohy bude určeno, zda má být řešena jako konzolová nebo formulářová aplikace. Žák navrhne vhodný algoritmus, přepíše ho do programovacího jazyka, odladí ho a ověří jeho správnost na sadě připravených testovacích dat.