Biologie
Biologie umožňuje poznat živou a neživou přírodu a objevovat její zákonitosti. Vede k citlivému vztahu k živým organismům a zodpovědnosti za ně. Rozvíjí praktické dovednosti, učí vyvozovat závěry a ústně i písemně je interpretovat. Přispívá k sebepoznání, pomáhá žákům volit si správný životní styl, navázat mezilidské vztahy a vytvořit si světový názor.
Výuka biologie umožňuje našim studentům úspěšně se zapojit do přírodovědných soutěží (biologická olympiáda, středoškolská odborná činnost, nebo soutěže s ekologickou tématikou) i uspět v praktickém životě (maturitní zkouška z biologie, přijímací zkoušky na VŠ – všeobecné lékařství, veterinární medicína, farmacie, odborná i učitelská biologie, ekologie, psychologie, tělesná kultura ...).
Předmět biologie je vyučován jako samostatný předmět ve všech ročnících gymnázia čtyřletého i osmiletého cyklu, kromě 4. ročníků a oktáv. Zájemci o další rozšiřování znalostí z tohoto předmětu si mohou zvolit jako volitelný předmět Seminář a cvičení z biologie (pro 3. – 4. ročník; septimu a oktávu).
Stěžejními obory výuky v základních hodinách jsou cytologie, mikrobiologie, zoologie, botanika a somatologie. Volitelný seminář rozšiřuje poznatky z těchto oborů a zabývá se i disciplínami, pro které nebyl v předešlých ročnících dostatek prostoru (genetika, ekologie, evoluční biologie, fyziologie organismů, molekulární biologie ...). Detailní učební osnovy naleznete ve ŠVP.
Naše gymnázium disponuje 2 odbornými učebnami a laboratoří, které jsou vybaveny moderní didaktickou technikou. Využíváme i okolí školy, které se přímo nabízí pro práci v terénu. Pro výuku jsou k dispozici rozmanité dvoj- a trojrozměrné pomůcky, lihové a formalínové preparáty, mikroskopy, binokulární lupy, měřící sondy, senzory a experimentální příslušenství. Pro žáky pořádáme exkurze, návštěvy výstav a odborné přednášky.
učební plány
Osmileté studium - nižší gymnázium (79-41-K/81)
Ročník | Prima | Sekunda | Tercie | Kvarta |
Počet hodin | 2 | 2 | 2 | 2+2/3 |
Osmileté studium - vyšší gymnázium (79-41-K/81) a čtyřleté studium (79-41-K/41)
Ročník |
Kvinta 1. ročník |
Sexta 2. ročník |
Septima 3. ročník |
Oktáva 4. ročník |
Počet hodin | 2 | 2 + 2/3 | 2,5 + 2/3 | 0 |
Používaná literatura
1. ročník (kvinta) - 3. ročník (septima)
-
- JELÍNEK, Jan a Vladimír ZICHÁČEK. Biologie pro gymnázia: (teoretická a praktická část). 10. vyd. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2013, 579 s., [92] s. obr. příl. Biologie pro gymnázia
Doporučená literatura
-
- ZÁVODSKÁ, Radka. Biologie buněk: základy cytologie, bakteriologie, virologie. 1. vyd. Praha: Scientia, 2006, 160 s. Biologie pro gymnázia.
- KOČÁREK, Eduard. Genetika: obecná genetika a cytogenetika, molekulární biologie, biotechnologie, genomika. 2. vyd. Praha: Scientia, 2008, 211 s. Biologie pro gymnázia.
- KOČÁREK, Eduard. Biologie člověka: obecná genetika a cytogenetika, molekulární biologie, biotechnologie, genomika. 1. vyd. Praha: Scientia, 2010, 2 sv. (336, 207 s.). Biologie pro gymnázia.
MATURITNÍ ZKOUŠKA
Forma: |
Ústní zkouška před zkušební maturitní komisí |
Poznámka: |
Ústní projev studenta je podpořen obrázkovou prezentací, která usnadňuje orientaci ve vylosované problematice. S obsahem prezentací se mohou studenti seznámit před maturitní zkouškou. |
Témata k profilové části:
- Stavba a rozmnožování buněk
- Základní funkce buněk
- Nebuněčné a prokaryotické organizmy
- Nižší rostliny, Chromista
- Pletiva a orgány rostlin
- Charakteristické znaky a význam vyšších rostlin
- Říše Houby (Fungi)
- Vztah organizmu a prostředí
- Genetika na molekulární úrovni
- Cytogenetika
- Dědičnost mnohobuněčných organizmů
- Genetika člověka
- Pohyb organizmů
- Růst, vývoj, rozmnožování rostlin
- Rozmnožování a vývoj živočichů
- Fyziologie rostlin (fotosyntéza, dýchání, vodní režim)
- Historický vývoj organizmů
- Fylogenetický vývoj trávicí soustavy
- Fylogenetický vývoj dýchací soustavy
- Fylogenetický vývoj cévní soustavy
- Fylogenetický vývoj krycí soustavy
- Fylogenetický vývoj vylučovací soustavy
- Fylogenetický vývoj opěrné soustavy
- Hormonální, nervová soustava a smysly živočichů
- Nervová soustava a smysly člověka
- Tkáně živočichů a člověka
- Prvoci, Diblastica, schizocoelní a pseudocoelní prvoústí
- Prvoústí coelomoví živočichové
- Druhoústí – strunatci, nižší obratlovci (Anamnia)
- Vyšší obratlovci (Amniota)
Soutěže a olympiády
Biologická olympiáda
-
- D – primy, sekundy
- C – tercie, kvarty
- B – 1., 2. ročník a odpovídající ročníky víceletého gymnázia
- A – 3., 4. ročník a odpovídající ročníky víceletého gymnázia
Soutěžní kola
-
- školní, okresní, krajské, ústřední
Studijní materiály
Ekologická olympiáda
Určeno pro: vyšší stupeň střední školy – tříčlenné týmy + pedagog
Místo konání: Valašské Klobouky