Biologie

Terénní cvičení

Biologie umožňuje poznat živou a neživou přírodu a objevovat její zákonitosti. Vede k citlivému vztahu k živým organismům a zodpovědnosti za ně. Rozvíjí praktické dovednosti, učí vyvozovat závěry a ústně i písemně je interpretovat. Přispívá k sebepoznání, pomáhá žákům volit si správný životní styl, navázat mezilidské vztahy a vytvořit si světový názor.

Výuka biologie umožňuje našim studentům úspěšně se zapojit do přírodovědných soutěží (biologická olympiáda, středoškolská odborná činnost, nebo soutěže s ekologickou tématikou) i uspět v praktickém životě (maturitní zkouška z biologie, přijímací zkoušky na VŠ  – všeobecné lékařství, veterinární medicína, farmacie, odborná i učitelská biologie, ekologie, psychologie, tělesná kultura ...).

Předmět biologie je vyučován jako samostatný předmět ve všech ročnících gymnázia čtyřletého i osmiletého cyklu, kromě 4. ročníků a oktáv.  Zájemci o další rozšiřování znalostí z tohoto předmětu si mohou zvolit jako volitelný předmět Seminář a cvičení z biologie (pro 3. – 4. ročník; septimu a oktávu).

Stěžejními obory výuky v základních hodinách jsou cytologie, mikrobiologie, zoologie, botanika a somatologie. Volitelný seminář rozšiřuje poznatky z těchto oborů a zabývá se i disciplínami, pro které nebyl v předešlých ročnících dostatek prostoru (genetika, ekologie, evoluční biologie, fyziologie organismů, molekulární biologie ...). Detailní učební osnovy naleznete ve ŠVP.

Naše gymnázium disponuje 2 odbornými učebnami a laboratoří, které jsou vybaveny moderní didaktickou technikou. Využíváme i okolí školy, které se přímo nabízí pro práci v terénu. Pro výuku jsou k dispozici rozmanité dvoj- a trojrozměrné pomůcky, lihové a formalínové preparáty, mikroskopy, binokulární lupy, měřící sondy, senzory a experimentální příslušenství. Pro žáky pořádáme exkurze, návštěvy výstav a odborné přednášky.

učební plány

Osmileté studium - nižší gymnázium (79-41-K/81)

Ročník Prima Sekunda Tercie Kvarta
Počet hodin 2 2 2 2+2/3

 

 

 

Osmileté studium - vyšší gymnázium (79-41-K/81) a čtyřleté studium (79-41-K/41)

Ročník

Kvinta

1. ročník

Sexta

2. ročník

Septima

3. ročník

Oktáva

4. ročník

Počet hodin 2 2 + 2/3 2,5 + 2/3 0

 

 

 

 

Používaná literatura

1. ročník (kvinta) - 3. ročník (septima)

    • JELÍNEK, Jan a Vladimír ZICHÁČEK. Biologie pro gymnázia: (teoretická a praktická část). 10. vyd. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2013, 579 s., [92] s. obr. příl. Biologie pro gymnázia

Doporučená literatura

    • ZÁVODSKÁ, Radka. Biologie buněk: základy cytologie, bakteriologie, virologie. 1. vyd. Praha: Scientia, 2006, 160 s. Biologie pro gymnázia.
    • KOČÁREK, Eduard. Genetika: obecná genetika a cytogenetika, molekulární biologie, biotechnologie, genomika. 2. vyd. Praha: Scientia, 2008, 211 s. Biologie pro gymnázia.  
    • KOČÁREK, Eduard. Biologie člověka: obecná genetika a cytogenetika, molekulární biologie, biotechnologie, genomika. 1. vyd. Praha: Scientia, 2010, 2 sv. (336, 207 s.). Biologie pro gymnázia.

MATURITNÍ ZKOUŠKA 

Forma:

Ústní zkouška před zkušební maturitní komisí  

Poznámka:

Ústní projev studenta je podpořen obrázkovou prezentací, která usnadňuje orientaci ve vylosované problematice. S obsahem prezentací se mohou studenti seznámit před maturitní zkouškou.

Témata k profilové části:

    1. Stavba a rozmnožování buněk
    2. Základní funkce buněk
    3. Nebuněčné a prokaryotické organizmy
    4. Nižší rostliny, Chromista
    5. Pletiva a orgány rostlin
    6. Charakteristické znaky a význam vyšších rostlin
    7. Říše Houby (Fungi)
    8. Vztah organizmu a prostředí
    9. Genetika na molekulární úrovni
    10. Cytogenetika
    11. Dědičnost mnohobuněčných organizmů
    12. Genetika člověka
    13. Pohyb organizmů
    14. Růst, vývoj, rozmnožování rostlin
    15. Rozmnožování a vývoj živočichů
    16. Fyziologie rostlin (fotosyntéza, dýchání, vodní režim)
    17. Historický vývoj organizmů
    18. Fylogenetický vývoj trávicí soustavy
    19. Fylogenetický vývoj dýchací soustavy
    20. Fylogenetický vývoj cévní soustavy
    21. Fylogenetický vývoj krycí soustavy
    22. Fylogenetický vývoj vylučovací soustavy
    23. Fylogenetický vývoj opěrné soustavy
    24. Hormonální, nervová soustava a smysly živočichů
    25. Nervová soustava a smysly člověka
    26. Tkáně živočichů a člověka
    27. Prvoci, Diblastica, schizocoelní a pseudocoelní prvoústí
    28. Prvoústí coelomoví živočichové
    29. Druhoústí – strunatci, nižší obratlovci (Anamnia)
    30. Vyšší obratlovci (Amniota)

Soutěže a olympiády

Biologická olympiáda

    • D – primy, sekundy
    • C – tercie, kvarty
    • B – 1., 2. ročník a odpovídající ročníky víceletého gymnázia
    • A – 3., 4. ročník a odpovídající ročníky víceletého gymnázia

Soutěžní kola

    • školní, okresní, krajské, ústřední

Studijní materiály

Ekologická olympiáda

Určeno pro: vyšší stupeň střední školy – tříčlenné týmy + pedagog

Místo konání: Valašské Klobouky