Hudební výchova

Hudební výchova podněcuje, rozvíjí a kultivuje přirozenou potřebu setkávání s hudbou. Předmět má význam pro formování estetického a emocionálního vnímání světa v kontextu s převážně naukově orientovanými předměty.

Při výuce se rozvíjejí, upevňují a prohlubují hudební schopnosti a dovednosti. Obsahem předmětu jsou i základní hudební pojmy, pojmy z obecné estetiky a z dějin hudby.

Nedílnou složkou HV je také výuka instrumentální. Žáci, kteří nehrají na jiné hudební nástroje, se učí elementární hře na zobcovou flétnu. Cílem této výuky je mimo jiné dosažení schopnosti přehrát jednoduchou píseň podle notového zápisu. Studenti, jež jsou současně žáky ZUŠ, uplatňují své znalosti a dovednosti při skupinovém muzicírování a dále se zdokonalují v instrumentální hře. Hráči na harmonické hudební nástroje mají možnost rozvíjet své schopnosti v improvizaci hudebních doprovodů písní.

Cílem výuky je osvojené poznatky užívat tak, aby student mohl interpretovat a produkovat hudbu, prožívat, zařazovat a hodnotit hudební díla všech žánrů, byl veden k poznání duchovních a kulturních hodnot, utvářel si postoje k jiným kulturám, chápal význam hudby v kulturním a sociálním kontextu.

Materiální vybavení

Výuka probíhá ve skupinách s maximálním počtem 16 žáků v nadstandardně vybavené odborné učebně, která je vybavena špičkovou audiovizuální technikou, kvalitní hudební aparaturou pro ozvučení nástrojů, bohatým hudebním fondem a hudební knihovnou. Hudebna disponuje několika klavíry a klávesovými nástroji, houslemi, kytarami a dalšími strunnými nástroji, akordeonem, cajonem či bicí soupravou. Součástí vybavení je také Orffův instrumentář a sada boomwhackerů.

Učební plány

Osmileté studium – nižší gymnázium (79-41-K/81) 

Ročník Prima Sekunda Tercie Kvarta
Počet hodin 1 1 1 1
 

Osmileté studium – vyšší gymnázium (79-41-K/81) a čtyřleté studium (79-41-K/41) 

Ročník

Kvinta

1. ročník

Sexta

2. ročník

Septima

3. ročník

Oktáva

4. ročník

Počet hodin 2 3 - -

Volitelné předměty

Pokud mají žáci hlubší zájem o hudbu, mohou si své znalosti rozšířit a dovednosti zdokonalit studiem volitelného předmětu ve 4. ročníku Seminář z hudební výchovy, který prohlubuje znalosti z oboru a připravuje studenty i pro přijímací zkoušky na pedagogické či umělecké vysoké školy.

Maturitní zkouška

Forma:

Kombinovaná

Praktická zkouška a ústní zkouška před zkušební maturitní komisí.

Praktická zkouška:

Praktická zkouška má dvě části - praktická zkouška z hudební nauky a praktická vokální zkouška.

Ústní zkouška

před zkušební maturitní komisí:

V ústní zkoušce si žák losuje jeden ze třiceti tématických okruhů z dějin hudby a hudební teorie.

Hudební soubor

Součástí HV byl doposud také hudební soubor, jenž měl během let své existence různé podoby: orchestr, pěvecký sbor, jazzový bigband, komorní soubor zobcových fléten, cimbálová muzika či poprockový soubor. Od roku 1996 těleso v různých svých formách reprezentovalo školu na akcích, města, okresu i kraje, ale i na hudebních přehlídkách a festivalech, na kterých pod vedením Mgr. et Mgr. Lubomíra Kovaříka a Mgr. Pavly Kovaříkové dosáhl významných úspěchů. 

Další aktivity komise

Kromě tradičních Koncertů pro školy vyučující se žáky pravidelně navštěvují večerní koncerty klasické hudby, ale i hudby jiných žánrů. Vyučující aktivně spolupracují s Filharmonií Bohuslava Martinů, se základními uměleckými školami a dalšími kulturními institucemi.

Výuka předmětu HV bývá obohacena besedami, přednáškami či exkurzemi. V minulosti naši školu navštívili např. Václav Hudeček, Pavel Šporcl, Felix Slováček, Zuzana Lapčíková, Milan Svoboda, Jiří Korn, Petra Janů, Gabriela Osvaldová, Ondřej Soukup, Ondřej Ruml, Jiří Korn, Petra Janů a další. Společně jsme vystoupili s Vlastou Redlem, Emilem Viklickým, Jiřím Suchým, Jitkou Molavcovou, J. Bažíkem Pavelkou či skupinou Fleret.