19. 10. 2023 - Pavel Dlouhý

ErasmusDays 2023 na Lesňáku

Ve dnech 12. a 13. října jsme na naší škole uskutečnili akci ErasmusDays, která je věnována oslavě a propagaci programu Erasmus+. Tato akce má na naší škole tradici již od roku 2019. Učitelé i žáci si připravili řadu aktivit pro své kolegyně a kolegy, spolužačky a spolužáky, které prezentovaly vše, co jsme se díky Erasmu+ naučili, co jsme poznali a co jsme zažili. Níže si můžete přečíst vyjádření některých učitelů k jejich pojetí ErasmusDays.


„Gymnázium Zlín-Lesní čtvrť je partnerskou školou čtyř frankofonních institucí, s nimiž spolupracuje a realizuje mobility žáků, a to mobility individuální i výměnné pobyty skupinové. V rámci ERASMUS DAYS 2023 byly žákyním a žákům napříč třídami a věkovými kategoriemi představeny tyto francouzské partnerské školy. Školy se nacházejí na ostrově Réunion v Indickém oceánu, na ostrově Guadeloupe v Karibském moři a v kontinentální Francii pak ve městech Bourg Saint-Andéol a v partnerském městě Zlína v Romans-sur-Isere. Představení uvedených destinací probíhalo různými formami: prostřednictvím besedy a prezentace "studenti studentům", kdy účastníci proběhlých mobilit prezentovali své zkušenosti, dále formou interaktivních aktivit, autentických materiálů či kvízů a zábavných her o ceny.

Máme velkou radost, že je naše gymnázium moderní evropskou školou, která svým žákům a učitelům nabízí nepřeberné množství mezinárodních aktivit. Ať žije ERASMUS+“

Iva Adámková, FJ

 

„Během letošních ErasmusDays, jsem studentům představila zajímavá místa v Evropě. Jelikož studenty pravidelně seznamuji se svými pobyty v rámci projektu Erasmus+ ihned po návratu z těchto cest, zařadila jsem letos i místa a aktivity, kterým se věnuji během prázdnin.

Studenti se dozvěděli o stále populárnější poutní cestě do Santiága de Compostela, o kterou mají mnozí z nich velký zájem a chtějí ji podniknout. Podívali se na fotky, poslechli si zážitky z cesty, osahali si charakteristé předměty jako je mušle, credencial, compostela a další.

Zhlédli video o historii této cesty, a nakonec si zahráli několik Kahootů, kde si ověřili a upevnili své znalosti o poutní cestě.

V dalších skupinách jsem studentům představila velmi zajímavé a exotické Azorské ostrovy, které se nacházejí na samém konci Evropy.

Studenti pomocí kvízu a Kahootu si porovnali své znalosti o těchto ostrovech před a po naší prezentaci.

Mladší studenty jsem seznámila s naší partnerskou školou ve Valencii, dozvěděli se o španělském školním systému a také o největším svátku ve Valencii, který se jmenuje Las Fallas. I tato prezentace byla zakončena ověřením nabitých znalostí kvízem Kahoot.

V neposlední řadě se také někteří studenti dozvěděli o mém pobytu v rámci Erasmus+ na Islandu. Seznámila jsem je s nádhernou přírodou, drsnými povětrnostními podmínkami, využitím geotermální energie například při pěstování rajčat a islandským školním systémem. Představila jsem studentů alespoň prostřednictvím fotografií své nové španělské kamarády, učitele, se kterými plánujeme v brzké době nové projekty v rámci projetu Erasmus+.“

Eva Frgalová, ŠJ

 

„Komise německého jazyka využila Erasmus Days, aby prezentovala některé ze svých bohatých mezinárodních aktivit zejména pro žáky a žákyně, kteří jsou v tomto druhém cizím jazyce alespoň na mírně pokročilé úrovni. Co bylo skupinám němčinářů 1.-3. ročníku (resp. kvint až septim) představeno?

Studijní pobyt Erasmus+ na gymnáziu Marienberg tento podzim proběhne již potřetí a poskytuje jedinečnou příležitost prožít dva školní týdny jako žák/žákyně německého gymnázia se všemi povinnostmi, regulérním rozvrhem hodin i volnočasovými aktivitami.

Schnupperwoche TU Chemnitz je ideální možností být týden v roli vysokoškoláka na německé univerzitě, poznat vysokoškolský systém, rozmanité studijní obory a v tom „svém oboru“ i navštívit přednášky nebo semináře; posoudit bydlení na vysokoškolské koleji či WG, jídla v menze a okusit studentský život v univerzitním městě Chemnitz. Velkým bonusem byly informace, jak se stát studentem na VŠ v Německu a jak funguje financování studia pro zahraničního studenta.

Stáž v oboru fyzika na TU Chemnitz - dva fyzikální nadšenci z našeho gymnázia prezentovali, jak proběhla jejich týdenní stáž na univerzitě, jak cenné nejen teoretické, ale především praktické zkušenosti získali, když pracovali na konkrétním fyzikální projektu na vysokoškolské úrovni.

Týden na FHS Osnabrück je ukázkou toho, jak v Německu funguje tzv. Duales Studium. Kromě aktivit, které připravuje přímo vysoká škola, tedy přednášky, prezentace, semináře i cvičení např. v laboratoři či v moderním high-tech skleníku, je zde náhled do praktického propojení s partnerskou firmou Windmöller & Hölscher. Navíc poznání tohoto krásného severozápadně ležícího města Osnabrück a okolí.

Brieffreundschaft Marienberg je program pod záštitou Erasmus + a vyvíjí se od jeden rok trvající výměny dopisů až k vzájemné návštěvě zde ve Zlíně a v saském Marienbergu. Dopisování je dlouhodobým přínosem pro studium cizího jazyka a velkou odměnou je poznání kultury a krás německého Krušnohoří.

POLI-IS – vybraní studenti informovali o tom, jak se stali součástí zajímavého projektu Erasmus +, ke kterému nás přizvala partnerská škola z Marienbergu. Šlo o simulaci politicko-společensko-enviromentální diskuze na mezinárodní úrovni za účasti a koordinace složek německé obrany. Náročné debaty i vzrušující diskuze na světově důležitá témata – to vše v němčině!!!

Lucie Janků a Marcela Černotíková, NJ

 

„Ve čtvrtek a pátek 12. a 13. října se žáci 6XA, 6XB a 2A zúčastnili workshopu na téma "Jak čelit přetížení". Cílem semináře bylo identifikovat stresory a zdroje nepohody v životech žáků a seznámit je s technikami, které efektivně řešit rostoucí tlak a stres v moderním životě.

V první fázi workshopu, měli žáci příležitost k vlastní reflexi a mohli se s pomocí aplikace Mentimeter anonymně zapojit do ankety týkající se míry nepohody a identifikace stresorů. Dále měli také příležitost zapojit se do interaktivních diskusí a pracovních skupinek, kde si vyměňovali zkušenosti s funkčními a efektivními metodami redukce přetížení.

V druhé fázi byli žáci formou krátkého videa seznámeni s několika metodami, které redukují stres a posilují duševní odolnost. Konkrétně se jednalo se o techniku: Subjective Happiness Scale, úvod do techniky meditace a vedení reflexního deníku.

Workshop "Jak čelit přetížení" byl krokem směrem k lepšímu porozumění a zvládnutí stresových situací, které mohou mít výrazný vliv na vzdělávání, ale především na celkovou kvalitu života žáků.“

Markéta Janečková, AJ, SV

 

„Ve třech třídach jsem prezentoval svoji účast na programu Erasmus +. Jelikož jsem se před týdnem vrátil z dalšího kurzu, který byl zaměřený na digitální technologie a umělou inteligenci, tak jsem se snažil vše aplikovat v mé prezentaci.

Žáky jsem seznámil se svojí účastí v tomto programu, protože jsem absolvoval čtyři jazykové kurzy, dva metodické kurzy, jednou jsem měl výuku v angličtině na partnerské škole a jednou jsem se účastnil výměnného pobytu žáků na partnerské škole. Po krátké prezentaci svých účastí jsem ukázal možnosti využití umělé inteligence a také jsem jim prezentoval svůj poslední pobyt v Nizozemsku, který jsem pojal i jako geografickou přednášku, protože zde se nachází velké množství zajímavostí.

Ve třídě 2A jsem celou prezentaci měl připravenu v angličtině, protože v některých hodinách používám ve výuce metodu CLIL, tak jsem plně využil svých jazykových kurzů.

Na závěr musím konstatovat, že většina žáků byla překvapena, co jim umělá inteligence nabízí a umožňuje a jednoznačně se s AI musíme všichni naučit pracovat.“

Tomáš Danielis, ZE

 

"Ve svých třídách jsem se snažil žákům představit, jaké typy zapojení do programu Erasmus+ existují a na naší škole jsou k dispozici, což jsem podpořil promítáním fotek z vlastních mobilit a odkazem na zkušenosti jejich starších spolužáků, jež těchto možností využili v předchozích letech. Dále jsem v rámci podpory propojení jazykového vzdělávání s výukou všeobecných předmětů připravil krátké motivační aktivity v angličtině (kvíz, tajenka, kahoot, srovnání anglického a českého chemického názvosloví). Zvolená forma i obsah korespondovaly s aktuálním nebo blížícím se učivem. Žáci se aktivit účastnili s nebývalým zápalem a mnozí se na konci hodiny dožadovali podobných činností hned v následujícím týdnu."

Přemysl Jurák, CH + ZE

„V rámci Erasmus Days na naší škole si žáci v hodinách anglického jazyka vyzkoušeli tvorbu kvízů prostřednictvím webové aplikace JeopardyLabs.com. Tato platforma umožňuje vytvářet znalostní kvízy ve stylu hry “Riskuj“ s různými kategoriemi a hodnotami bodů. Studenti vytvořili celou řadu kvízů na nejrůznější témata (English speaking countries, General knowledge, Geography, Films, atd.) a následně soutěžili v odpovídání na tyto otázky. Zábavným způsobem si tak mohli procvičit nejen své dovednosti v anglickém jazyce, ale také své znalosti z nejrůznějších oborů.“

Markéta Tušilová, AJ + DĚ

 

„Již tradičně v rámci hodin angličtiny i francouzštiny Treasure Hunt, hledání stanovišť dle klasické orienťácké mapy, zde pak odpovídání na otázky o EU, týmové řešení úkolů, za účelem získání kódu pro otevření truhly s pokladem, kde na studenty čekala sladká odměna.“

Petra Hečková, FJ + VV

 

„V rámci Erasmus Days 2023 jsem svým žákům prezentovala především výměnný pobyt mezi naší školou a školou Centro de Formación Somorrostro v Bilbau. Představila jsem projektové aktivity, cíle a smysl. Také jsem jim ukázala eTwinningové projekty, kterých jsme se v rámci výměny zúčastnili. Žáci mohli využít také přítomnosti 2 účastníků posledního výměnného pobytu a zeptat se na vše, co by je o této aktivitě zajímalo. Diskutovali o tom, jaká úskalí výměnný pobyt přináší a co pozitivního si odnesli.

V dalších hodinách jsem žáky seznámila s moderními technologiemi v oblasti umělé inteligence. Naučili se, jak využívat ChatGPT, což je pokročilý model pro generování textu a odpovídání na otázky. Dále jsme prozkoumali možnosti webové aplikace Gamma, která umožňuje vytvářet prezentace, webové stránky a dokumenty pomocí generativní umělé inteligence. Umožní vám vytvářet krásný obsah bez nutnosti formátování. Stačí se zaregistrovat zdarma a začít psát. Žáci se také seznámili s DALL-E, což je model pro generování obrazů na základě textových popisů. Také jsme prozkoumali Firefly.adobe.com. S Firefly můžete vytvářet obrázky, textové efekty a také upravovat své vlastní fotky, přidávat nebo odebírat objekty, transformovat text a mnoho dalšího. Firefly podporuje jednoduché textové dotazy ve více než 100 jazycích.

Žáci si Erasmus days užili, naučili se spoustu nových dovedností, které budou moci využívat i v ostatních předmětech.“

Hana Martinková, ŠJ

 

„Jedním z našich hlavních cílů plánu Erasmus+ na období 2021 – 2027 je posilování terénní a praktické výuky a účast pedagogů na metodických kurzech zaměřených na outdoor education a metody STEM.

Absolvující pedagogové BI, FY a INF využili poznatků z takto zaměřených školení a připravili s pomocí studentů septimy dvouhodinovou venkovní výuku pro žáky primy. Aktivita zahrnovala komplexní škálu outdoorových metod – pokus, pozorování, kooperativní činnost, práci s digitálními technologiemi i prvky zážitkové pedagogiky. Čtyřčlenná družstva primy se pohybovala po stanovištích v lesním terénu pomocí aplikace Actionbound. Zkusili si práci s dronem, zkoumali život v lesní tůňce, hledali náměty z přírody pro využití v technických, stavebních a jiných oborech lidské činnosti (biomimicry), pozorovali podzimní přírodu a vnímali ji všemi smysly …, přínosem byl určitě i aktivní pohyb na čerstvém vzduchu. Akce byla ze strany našich nejmenších velmi pozitivně hodnocena a byla pro ně příjemným osvěžením všedního školního dne.“

Libor Hudec, Bi + ZE