Albert Schweitzer Gymnasium Limbach-Oberfrohna, Německo

Limbach-Oberfrohna, 25-tisícové město nedaleko saského Chemniztu, je dlouhá léta družební město Zlína, i spolupráce tamních škol s naší začala již v minulém století. Program job-shadowing probíhá ve spolupráci s gymnáziem Alberta Schweitzera. Škola sídlí v části Limbach, ve čtyřpatrové secesní budově s velkorysou moderní přístavbou, součástí areálu je hřiště, odpočinkové plochy, menší budova s dalšími učebnami a také parkoviště a přístřešek pro kola.

Výuka začíná v 7:30 a je organizována v 90-minutových blocích s půlhodinovými přestávkami. Od 5. do 10. třídy je výuka pro všechny stejná (v přírodovědných předmětech mají po 2 hodinách – čili 1 blok – týdně), v 11. a 12. třídě si žáci volí, ve kterých oborech absolvují tzv. Leistungskurs (příprava k maturitě, 5 hodin týdně) a ve kterých jen Grundkurs (2 hodiny týdně). Od 13:30 pak pokračují TV, výtvarka apod. a také zájmové aktivity vedené učiteli školy. Žáci mají k dispozici velmi povedené učebnice (mimochodem všechny v pevné vazbě), v zeměpisu je každá kapitola (pomocí odkazu ve formě číselného kódu) propojena s online podporou – videa, diagramy, interaktivní cvičení atp. – na stránkách nakladatelství. V limbašské škole není tolik PC a projektorů v učebnách jako u nás (aniž by to samozřejmě bylo na kvalitě výuky poznat), nemají ani vyhrazené laboratoře, učebny jsou stavebně a vybavením uzpůsobené k provádění laboratorních prací. 90-minutové bloky mají dvě velké výhody: příklady lze rozebrat z více úhlů pohledu a zbývá čas i na diskusi; žáci se na každý den připravují na méně předmětů. Nevýhody – dané např. nebezpečím nesoustředěnosti žáků po delší době či potřebou odcházet na toaletu v průběhu hodiny – jsme nepozorovali.

Během čtyř dnů jsme absolvovali celkem dvanáct bloků. Hned při příchodu jsme dostali do rukou rozvrhy a bez dalšího otálení nás pan ředitel H. Engel zavedl za konkrétními kolegy do našich prvního hodin. V učitelském sboru nás přijali velmi vstřícně, ochotně zodpovídali naše dotazy, sami nabízeli komentáře i materiály z námi navštívených hodin. Vystřídat hodiny v co nejvíce třídách a s co nejvíce kantory nabídlo zajímavá srovnání a zároveň celkový přehled, co se ve kterých ročnících probírá. Na druhou stranu, pro navázání těsnější spolupráce třeba i se společnou prací našich a jejich tříd by bylo lepší, aby nás měl „na starost“ jeden konkrétní učitel.

Jsme rádi, že jsme se mohli programu Erasmus+ takto zúčastnit a ostatním tuto možnost vřele doporučujeme.

Mgr. Přemysl Jurák, PaedDr. Věra Hanáková