6) ICELAND ENVIRONMENTAL AND OUTDOOR EDUCATION, Island

ICELAND ENVIRONMENTAL AND OUTDOOR EDUCATION
Reykjavík, Island

24. – 30. 7. 2021

Mgr. Pavel Dlouhý 

 

Kurz byl zaměřený na aktivity v přírodě, principy environmentální výchovy, tvorbu integrované metodiky, rozvoj jazykových a komunikačních dovedností využitelných u metody CLIL. Hlavními metodami byla praktická školení, spolupráce, různé aktivity a diskuse. Vše bylo zasazeno do specifické krajiny Islandu v proměnlivých podmínkách, což podtrhovalo specifika a také pozitiva outdoorové výuky.

Kurzu se zúčastnili učitelé z různých evropských zemí. Při vzájemných prezentacích, které probíhaly večer online formou, jsme si předávali poznatky o školských systémech našich zemí, včetně Islandu, a také implementaci outdoorové výuky do praxe škol. 

V průběhu kurzu jsme také získali poznatky o teoretické základně výchovné pedagogiky, výzkumu a literatuře věnované outdoorové pedagogice. Speciální část byla věnována skautingu, jeho poselství, historii a aktuálnímu stavu.

Veškeré aktivity probíhaly v anglickém jazyce a některé i v online podobě s využitím ICT.

Účast na kurzu zvýšila úroveň mých odborných kompetencí v oborech přírodních věd, ekologie a environmentalistiky. Zajímavý a pro mou praxi velmi přínosný byl mezipředmětový přesah témat v jejich komplexnosti zasazený do podmínek islandské krajiny a společnosti. Velký přínos pro mě mělo seznámení se s možnostmi terénní výuky a outdoorových aktivit a jejich využití při výuce.

Nezanedbatelný přínos pro mě měl kurz také v oblasti jazykových a komunikačních dovedností, které mohu využít pro realizaci CLIL aktivit ve svých hodinách.

Díky online aktivitám jsem se také zdokonalil ve využití online nástrojů a prezentačních dovednostech v anglickém jazyce.

Díky účasti na kurzu jsem se naučil se pracovat s venkovním prostředím jako učebnou a učebními prostředky, pracovat se zkušenostním učením a senzorickým vědomím jako podporou učení ve škole, rozvíjet osobní a společenské dovednosti prostřednictvím outdoorových aktivit a vyučování, porozumět zdravotnímu přínosu získanému tím, že učíme se venku.

Aktivity, které jsem absolvoval ve specifických podmínkách Islandu, mě také naučili, jak připravit a uskutečnit outdoorové lekce také z hlediska organizačního, hlavně v otázce bezpečnosti žáků, v závislosti na konkrétních podmínkách venku a sladění výukových cílů s těmi výchovnými.