8) Conflict Management, Emotional Intelligence and Bullying Prevention, Německo

Conflict Management, Emotional Intelligence and Bullying Prevention

Berlín, Německo

6. – 11. září 2021

Mgr. Dagmar Daňková

 

Kurz byl zaměřennarozvíjení emocionální gramotnosti, nácvik metod řešení konfliktů a na prevenci šikany. Zkušená lektorka Ada Rigacci dobře vyvážila jak teoretickou průpravu (rozbor Maslowovy pyramidy potřeb, kritéria rozpoznávání šikany a kyberšikany, pravidla aktivního naslouchání a vrstevnické mediace), tak praktické techniky (modelové situace práce se třídou, rodiči i kolegy, scénáře pro hraní rolí, metodu vizuálního myšlení, cyklického dotazování či metodu šesti myšlenkových klobouků).

Jako učitelka angličtiny a dějepisu se ve výuce často setkávám s emočně náročnými situacemi: diskuse o kontroverzních tématech současnosti v angličtině či o velkých etických otázkách minulosti v dějepise. V tomto ohledu mi velmi pomohlo trénování technik, jak povzbudit žáky a žákyně, jichž se problém osobně dotýká, aby své pocity sdíleli, stejně jako žáky a žákyně v roli „přihlížejících“, aby aktivně vyjadřovali svůj postoj, například odsouzením pokusů o šikanu v třídním kolektivu.

V bezpečném prostředí a přátelské atmosféře se žáci a žákyně nebojí ústního projevu, jsou aktivnější i soustředěnější, jejich výsledky v angličtině i dějepisu jsou výborné. Tyto nástroje používám rovněž v práci třídního učitele, a to nejen v komunikaci se žáky, ale i s kolegy a rodiči, což vede k dobrému třídnímu klimatu i k lepším výstupům vzdělávání.

Kurz byl velmi vhodně zasazen do historického kontextu Berlína. Při prohlídce města i návštěvách paměťových institucí 20. století (Památník holocaustu, Muzeum Berlínské zdi) jsme aktivně reflektovali problematiku bezpráví. Užili jsme si nicméně i veselejší stránky města a okolí (ZOO, Pergamonské muzeum či zámek v Postupimi).