24. 3. 2023 - Veronika Chludová, 2A

Erasmus v Bilbau aneb zkušenost k nezaplacení

Ve dnech 5. – 13. jsme společně s učiteli my, žáci 2 druhého ročníku, kvinty a 1A, jeli do Španělska na výměnný pobyt v rámci programu Erasmus+ včetně 3denního pobytu v centru krásného města Barceloně.

První fází tohoto projektu byla naše návštěva u nich, studentů z města Muskiz. Po 10 hodinách na cestě nejdřív autobusem a potom letadlem, jsme dorazili na letiště v Bilbau, kde na nás čekalo milé přivítání, v podobě objetí našich nových kamarádů i jejich rodičů.

Každý z nás dojel do svého dočasného domova odložit si věci a hned jsme vyrazili na společný sraz, abychom se všichni navzájem mohli poznat. Jedním z rozdílů mezi námi, který jsme hned poznali je jejich denní režim, protože když jsme se okolo desáté večer vrátili domů tak teprve chystali večeři, což je u nich naprosto normální i s tím, že obědvají až ve tři hodiny odpoledne.

Náš první společný den jsme strávili seznámením se se školou a jejím okolím a procházkou po nedaleké, krásné poutní cestě po útesech. Pozdním obědem skončil společný program a pak už to bylo jen na nás, co budeme chtít dělat dál, ale tak jako každý následující den, jsme se rozhodli raději zůstat spolu.

Ve škole jsme v rámci Erasmu pracovali na eTwinningovém projektu s názvem “ Crossing Borders, Sharing Surprises: A Journey of Diversity in Europe ”. Každý den dopoledne jsme měli za úkol zpracovat společnou prezentaci na téma rozdíly a překvapení mezi naší a jejich zemí. Pracovali jsme každý na jednom okruhu (např.: rodina, škola, hudba,…) ve dvojicích s tím, u koho jsme bydleli a poté jsme prezentaci dali všichni dohromady. Poslední den pobytu v Muskizu jsme naše výsledky prezentovali spolužákům a učitelům.

Každý den jsme po práci na projektu ve škole navštěvovali památky a zajímavosti Bilbaa a okolí, např. Mining museum, Hanging Bridge-Algorta a rybářská vesnice v mestě Getxo. Také Guggenheimovo muzeum ve městě Bilbau, které nás nadchlo svou krásnou architekturou a počtem historických budov, o kterých nám studenti během procházky městem postupně vyprávěli, ať už o historii, nebo o zajímavostech.

Když nastalo loučení s našimi španělskými kamarády na letišti, nechyběli ani slzy, ale rozhodli jsme se, že se sem všichni jednoho dne vrátíme, a nemůžeme se dočkat až v dubnu přiletí zase oni za námi. Ale při cestě do Barcelony se všem zlepšila nálada při pohledu na velké město s novými zážitky v dohledu.

Ten samý den, jsme díky rychlosti chůze a přesnému plánu pana Danielise stihli obejít pár zajímavých míst, jako třeba nejvyšší kopec, národní muzeum, olympijský stadion a po cestě zpět krásnou vyhlídku se západem slunce. Večer jsme si každý z nás vyzkoušel naše kulinářské schopnosti v praxi, protože večeři už jsme si museli připravit každý sám.

Sobota i neděle byly bohatě nabyty nejrůznějšími památkami a stavbami, poznali jsme stavby Antoniho Gaudího: La Sagrada Familia, Park Güell a mnoho dalších, fotbalový stadion Camp Nou.

Poslední společné ráno patřilo balení věcí a bleskurychlému transportu na letiště. Po návratu zpět domů nám všem chybělo slunce a letní teploty.

Tuto příležitost jsme všichni ohromně ocenili a jsme rádi, že můžeme být součástí tohoto projektu. Obohatilo nás to nejen o zážitky a vzpomínky, které nikdy nezapomeneme, ale i o nové přátele, možnost poznat jiný způsob života, komunikační schopnosti a taky o několik suvenýrů v různých podobách, které jsme si s sebou odvezli.